Csodálatos Század Viki&Henni forditásai Szulejmános oldal párbeszédei a magyar részekből

A blogban található összes fordítást szerzői jogvédelem illeti. Annak bármilyen formájú felhasználásához a tulajdonos írásbeli engedélye szükséges!Csodálatos Század Viki&Henni forditásai a török részekből Szulejmános oldal párbeszédei a magyar részekből

2013. június 20., csütörtök

4.rész Leirása

A szultán serege felkészül a hadjáratra. Szulejmán II. Lajos válaszát, a követ lefejezését hadüzenetnek veszi, és elrendeli a sereg mozgósítását.A hír kiszivárog, s a velencei követ sürgős üzenetet küld, hogy figyelmeztesse Európát, így II. Lajost is a közelgő veszélyre. A Mahidevrannal történt összetűzés során Hürrem súlyosan megsebesül. A hárem vezetői azonban mindent elkövetnek, hogy ne derüljön ki az eset. S mikor Szulejmán magához rendeli Hürremet, a lány a vezetőket védve megtagadja a parancsot.

A szultán serege felkészül a hadjáratra. Szulejmán II. Lajos válaszát, a követ lefejezését hadüzenetnek veszi, és elrendeli a sereg mozgósítását. A hír kiszivárog, s a velencei követ sürgős üzenetet küld, hogy figyelmeztesse Európát, így II. Lajost is a közelgő veszélyre. A Mahidevrannal történt összetűzés során Hürrem súlyosan megsebesül. A hárem vezetői azonban mindent elkövetnek, hogy ne derüljön ki az eset. S mikor Szulejmán magához rendeli Hürremet, a lány a vezetőket védve megtagadja a parancsot.A háború előkészületei befejeződnek, a szultán serege készen áll az indulásra. Európa lekezelően figyeli az eseményeket, Lajos túlságosan is megbízik a támogatóiban. A kémek jelentései alapján arra gyanakszanak, a szultán Magyarország ellen vonul az országok feszült helyzete miatt. Szulejmán megtudja, hogy Máhidevrán félholtra verte Hürremet. A szultán megdöbben felesége gonoszságán, és száműzi a palotából, frigyüket pedig lezártnak tekinti. Szulejmán anyja azonban újra védelmébe veszi Máhidevránt.


 "-Ne tettesd,hogy elájultál,térj észhez hallod te satnya szolga..Hozzád beszélek,nyisd ki a szemedet..parancsolom!!!Hiába műveled ezt tudom,hogy semmi bajod..
-Asszonyom,mi történt?Mit tettél vele?menjünk inkább,jöjj gyorsan.És ha meghalt?
-Bár úgy lenne..Még nem végeztem veled,kelj fel!
-Asszonyom könyörgöm,látszik,hogy nagy baja van.
-Fenéket,csak megjátssza az egészet.
-Asszonyom kérlek hagyd inkább menjünk..
-DOBJÁTOK KI A PALOTÁMBÓL VESSÉTEK A KUTYÁK ELÉ AZ ILYEN AZOKNAK VALÓ..."

"Segíts meg minket nagyuram.Az irgalmas és könyörületes Allah nevében ezennel megnyitom a Díván gyűlést.Népünk és birodalmunk ma dicsőséges napra ébredt.A hitetlen magyar király Lajos tartozásának megfizetése helyett követünk fejét küldte vissza nekem.Amit én hadüzenetnek tekintek.Szent háborúnk kezdetének.Vezéreim,pasák,Şeyhülislam őszentségei mit mondtok..."


"Nagyuram,helyesnek ítéljük és elfogadjuk döntésedet amivel a követünket ért gyalázatot megtorolni kívánod.Vesszenek mind a hitetlenek.Lajos király ezen tettével nem csupán az Oszmán birodalom,de az Iszlám világ kalifátusa ellen is súlyosan vétett..."


Kaszim pasa:"Én azt mondom,hogy nem mindig jó döntés amit a harag vezérel,s ezért rendre megfontolandó,de téged ismerve nagyuram tudom,hogy bölcsességed mindig a haragod fölött áll.Így bizalommal fogadom döntésedet,s hiszem,hogy fényességed dicsőségre viszi az Oszmán birodalmat..."


"Szerencséd,hogy senki nem látta ezt a szörnyűséget.Egyáltalán,hogy állhatsz le civakodni egy ágyassal?Te ki a szultán asszony vagy és trónörökösének anyja.Épp-e szent falak között.Ostobaságod immár nem ismer határokat..
-Rosszul ítélsz meg úrnőm.Azért indultam az uralkodó lakosztálya felé,hogy elmondjam neki milyen szörnyűség érte amikor is a folyosón ágyasába botlottam..
-És ha belebotlasz?Átnézel rajta majd továbbmész..
-Szavamra ezt tettem volna,de rögvest fenyegetőzni kezdett,hogy tűrhettem volna el?
-Mivl fenyegetett?
-Azzal,hogy kiűz ebből a palotából,s velem nagyasszonyomat is úgy mondta mind ketten repülni fogtok a palota pedig a sajátom lesz.Parancsolódat,úrnődet látod bennem..
-Elég és e szavak sose jussanak a fiam fülébe.."

 "Ám ellenségünket akkor sem szabad lebecsülni,ha csupán hangyányi.A magyarok oroszlánként képesek harcolni,így készüljünk hát ellenük.Egyedül úgy lehet miénk a győzelem..."
"-Eltiporjuk András.Eltapossuk a birodalmával együtt.Mit képzel magáról ez a tejfeles szájú,hogy egész Európával szembeszáll?Azt is bánni fogja,hogy egyáltalán megszületett.Mond az egyéb híreket...
-Engedelmeddel a Vatikán is nem tetszését fejezte ki a követet nem fogadtad kellő tisztelettel.Konstantinápolyban a nép is mozgolódik,s félő,hogy ennek komolyabb következményei lehetnek..
-A Vatikán ne szóljon bele,hogy miként uralkodok királyságomban.Törődjenek a mennyel és a pokollal..Vagy ha nem tetszik tagadjanak meg engem mit számít az...."


"Szent hadjáratra megyünk... berozsdált kardunk újra csillog...szívünk és erőnk a tiéd uram..Sokáig éljen Szulejmán.."


"Hallom háború készül,mikor indultok?
-Amint befejeződnek az előkészületek..nemsokára..
-Allah óvjon téged.Imádkozni fogok érted.
-Én pedig imáidért cserébe majd rád gondolok.Fényed velem lesz a legsötétebb éjben is.Szemed ragyogása fog nekem utat mutatni.Úrnőm..."


"-Ibrahim azonnal légy szerelmes és boldog.Lépj be a mennyországba.Ahogy én is tettem Hürremel.Tudod mit mondott nekem a múlt éjjel?
-Nem uram..
-Hogy ez után abba akar hinni amiben én,azt a napot szeretné látni amit én,azonosulna vallásommal,s mindezt szívből mondta őszinte szóval...szerelemmel,hogy igazán eggyé váljon velem.JAJJ SZERELEM MICSODA NAGY ERŐ VAGY..JAJJ SZERELEM LÉGY TE NEKEM....."

"Erre most mit mondjak,várható volt,hogy Szulejmán így reagál.Lajos király nem tudja kivel húzott újjat és ezt megfogja keserülni.Jelentést küldünk Velencébe a Vatikánba és Budára a királynak Európának azonnal készülnie kell..." Velencei követ
 "-Mondd,hogy ki bántott..előttem ne titkold,tudni szeretném.Bárki volt is búcsúzhat életétől.Halljam hát ki tette..
-Mahi...
-Mahidevran.."
 "-Miféle szörnyeteg vagy?Mert asszonyom és gyermekem anyja nem lehetsz.Ha mégis mi vitt rá erre az ördögi tettre?
-Nagyuram..
-Hogy merészelsz kezet emelni egyik ágyasomra?Ki nekik árt az nekem is tudhatnád..Se látni se hallani nem akarlak többé a palotában..
-Szultánom kérlek.
-Minden szavadat és óhajodat megtiltom.Hogy tehetted ezt velem?Mahidevran frigyünknek vége.."-Nagyuram..
-Hogy merészelsz kezet emelni egyik ágyasomra?Ki nekik árt az nekem is tudhatnád..Se látni se hallani nem akarlak többé a palotában..
-Szultánom kérlek.
-Minden szavadat és óhajodat megtiltom.Hogy tehetted ezt velem?Mahidevran frigyünknek vége..
 "-Ami bánt anyám az Mahidevran.Úgy határoztam,hogy holnaptól kezdve Mustafat magam nevelem őt pedig száműzöm a palotából és Bejazitba küldöm.S nem tekintem többet asszonyomnak..
-Gyermekem mi táplálja haragodat?Tudod,hogy ilyet nem tehetsz.Mahidevran a trónörökös anyja,s fogadott hitvesi ágyasod ilyen szégyent még nem látott ez a birodalom.Törvényeink,szokásaink,hagyományaink ellen szól..
-Ha már törvények akkor a tettéhez mérten azonnali lefejezést érdemelne,ami alól felmentem.Viszont a mai naptól soha többé nem tűröm meg a közelemben.Ezt a büntetést szabom ki rá,te pedig végrehajtod..."


 "-Rendbe jössz Hürrem,szavamat adom,megfogsz gyógyulni.És itt többé senki nem érhet egyetlen hajszáladhoz sem.
-Te vagy a gyógyír,maradj itt,ne hagyj egyedül.Hiányod annál is nagyobb kín ,mint a ...
-Itt vagyok.Inkább ne beszélj,maradok veled és vigyázok rád ameddig csak kell...."
"-Hogy képes ilyet tenni egy asszony egy gyermek anyja..Nem értem..
-A szerelem gyakran megváltoztatja az embert nagyuram..kegyetlenné teszi és oly hibákra sarkallja,melyeket azután már nem mindig tehetünk jóvá..
-Látod,ezt nem is lehet Ibrahim.Elég asszonyomra gondolnom,hogy helyette Hürrem összevert arcát lássam magam előtt.Így ma el is küldtem őt a palotából..
-Sorsára hagynád őt?
-Az imént mondtad barátom a szerelem megváltoztatja az embert akár kegyetlenné is teheti..nem?Nekem ilyen szerelem nem kell én annak jóságában hiszek..."

"-A világon semmit sem sejtenek a nyugat hamarosan a torkán érezheti majd markunk szorítását...
-Amihez úgy ítélem meg két külön táborhelyünk legyen.Kelet felé Üsküdarig vonulunk.Nyugat felé pedig a Davutpaşai síkon táborozunk le.Keletnek és nyugatnak is megyünk.Az ellenség csak kapkodja majd a fejét...."

"-Az Oszmán sereg háborúba indul..
-Mégis háborút hirdettek Európa ellen..
-Egyenlőre biztosat nem tudnak,de a követ úgy véli elsősorban ellenünk készülnek.
-KÉSZÜLNI KÉSZÜLHETNEK,DE SIKERREL NEM JÁRNAK.HA AZ A SEREG CSAK ORSZÁGOM KÖZELÉBE IS MERÉSZKEDIK A NYAMVADT SZULTÁNUK OLYAN LECKÉT KAP TŐLEM,HOGY ÁTKOZNI FOGJA SZÜLETÉSE NAPJÁT IS.LOVÁVAL ÉS EMBEREIVEL EGYÜTT ÁSOM EL ŐKET A BUDAI FALAKNÁL...."
"Hamarosan én leszek a palota úrnője láthatod majd,ahogy az összes ágyas előttem hajt fejet.Mind az én szolgáim lesznek közülük pedig te a legkedvesebb..."
 "-Íme Hürrem asszony ez a Duna folyó.Hajóhadunkat ezen úsztatjuk fel.Szépen elvisszük a puskaport mögöttük az ágyúkat.Egészen a tábor helyig.Mely pontosan itt lesz..
-Miért pártolod ezt a háborút mondd?Vérontás,halál rengetegen odavesznek majd.És még többen egyedül maradnak.
-Ilyen gondolatokkal nem lehet diadalmaskodni Hürrem,de nem is a te fejednek kell fájnia e miatt...."
"-Ezen a világon rajtad kívül senkim sincs.Se családom,se barátom.Ha nem térsz vissza abba belehalok.
-Úgy imádkozz értem asszony..IMÁDKOZZ..ahogy én is már imáimba foglallak téged..."
 "Allahom bocsáss meg amiért nem akartam testvért és ő emiatt nem jött el közénk.Sajnálom,inkább jöjjön azt kérem.Hogy anya ne sírjon és bánkódjon többé.S.ha itt lesz ígérem szeretni fogom.Apámnak pedig hadd segítsek,hogy háborút nyerjen.Allahom kérlek halld meg könyörgésem...."
"-Ibrahimmal vagy velem szeretsz inkább lenni?
-Csak nem vagy rá féltékeny?
-De igen,mert sokkal többet látja a Szultánomat..
-Ehhez jobb ha hozzászoksz..."
"-Mi az?Talán baj van?
-Igen így is mondhatjuk..
-És pedig..én vagyok a baj igaz?
-Mind inkább lefoglalod Szulejmánt napokig,s ez nem jó.Rám így nem jut ideje.
-Hürrem asszony,én az uralkodó segítője vagyok,bizalmasa az ő társa már már testvére.Érted ezt?Mit neked tiszteletbe kell tartanod.Velem egy egész birodalmat épít,míg veled legfeljebb testi vágyait elégíti ki.Tudd hol a helyed..
-Majd meglátjuk,hogy melyik lesz erősebb Ibrahim jó uram.."

"-Hatice asszony küldi ezt a keszkenőt.Üzeni,hogy mindenképp hozd haza..
-Kegyességét óvni fogom minden szeretettemmel.Azt üzenem neki,hogy diadallal térünk majd haza.Szívem fölött viselem keszkenőjét,hogy szíve védelmezzen..."
"Újra láthat szerelmes szívem,éhes tekintetem,ha ez bűn úgy gyere ölj meg.Allahtól én mindig csak ezt kérem,s hála neki pillantásoddal végre megint megkapom.Muhibbit kit eddig hiány gyötört immár a nagy szerelem kínozza...."
"Konstantinápoly ilyen lázban talán még nem is égett.A nép az utcákra tódulva ünnepli a szultán harcba indulását.Az Oszmánok évek óta szomjazzák ezt a harcot.Seregük pedig félelmetes és rendkívül fegyelmezett.Alig ha nem Magyarország az első célpont.Pontosan nem sikerült megtudnom,de a nép biztos benne,hogy Szulejmán szultán elsőként Lajos királyon akar bosszút állni......"Velencei követ
"Szulejmán..Szelim szultán és Hafse nagyasszony gyermeke ,s az Oszmán birodalom 10.uralkodója vagyok.Ura a Safavidáknak,az egyiptomi mamelukoknak,az abbászidáknak,Szíriának,Palesztinának,a hedzsászi tartománynak,a selyem és fűszer útnak.Minden örökségnek,mely a tengereken,sivatagokon átívelő Oszmán földet halhatatlanná teszi.Nevem Szulejmán,ki most esküvel fogadom,hogy őseimet követve Európa legnyugatibb pontjára tűzöm ki lobogómat a hit és az igazságosság nevében.S amerre csak járok ott béke ,biztonság és áldás követi majd lépteimet Allah szent akaratából.S,ha küldetésemet teljesítettem becsületben,tisztességben és hittel uralkodom majd népem boldogsága fölött...."                                                                                                                               

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése